Hva betyr det for deg?

Ved handel på nett skal du som kunde identifisere deg ved hjelp av to av tre følgende elementer:
  1. Noe du har (eksempel telefon eller nettbrett).
  2. Noe du er (eksempel ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk).
  3. Noe du vet (eksempel PIN eller passord).
I Norge er ikke bruk av sterk kundeautentisering noe nytt. De fleste av oss er godt vant med bruk av BankID signering, både i forbindelse med pålogginger til offentlige tjenester, signeringstjenester og i forbindelse med banktjenester, herunder pålogging og bekreftelse av kjøp i nettbutikker. BankID tilfredsstiller kravene til sterk kundeautentisering (telefon + PIN/passord). 
Når du som kunde skal handle på nett etter 31. desember 2020, kan du oftere enn før bli bedt om å signere handelen med BankID.
Det betyr at også nettbutikken må tilfredsstille de tekniske kravene for å gjennomføre salg hvor du bruker din BankID i tillegg til å registrere kortinformasjon. Standarden som knytter bankene og brukerstedene sammen om sterk kundeautentisering heter 3D Secure. Alle kort i banken er innrullert i 3D Secure.
Ved netthandel godkjenner du kjøpet ved hjelp av både kortinformasjon og din BankID.

Hovedregelen er at netthandel innen Europa fra 31. desember 2020 skal utføres med sterk kundeautentisering.

Hvilke betalinger omfattes av sterk kundeidentifisering ved netthandel?

  • Betalinger på internett i nettbutikker innenfor EU/EØS-området.
  • Dersom nettbutikken ikke har oppdatert standeren til nye krav vil betalingen din bli avvist.

Dette må du gjøre:

  • Om du handler på nett må du sørge for å ha tilgang til BankID. Har du ikke BankID, kontakt oss.
  • Forsikre deg om at du kan PIN-koden til kortet. Har du glemt PIN koden til kortet finner du den i nettbank eller mobilbank

Hva gjør du hvis en betaling blir avvist?

  • Dessverre er det ingenting vi kan gjøre for å hjelpe deg hvis du ikke får betalt. Det hjelper heller ikke å prøve igjen å betale flere ganger.
  • Det eneste du kan gjøre er å kontakte de du handler hos, og høre om de har en annen måte du kan betale på. Hvis nettbutikken tilbyr andre betalingsløsninger enn kort, som for eksempel faktura kan du velge dette.
  • Alternativt så må du handle varen et annet sted, til nettbutikken har aktivert sterk kundeautentisering ved netthandel.

Hvilke betalinger omfattes ikke av sterk kundeautentisering?

  • For abonnementstjenester vil kun det første kjøpet kreve sikker kundeautentisering. Dette gjelder for eksempel for strømmetjenester som Spotify, Netflix eller lignende. For de etterfølgende kjøpene vil du slippe dette så lenge brukerstedet/ nettstedet merker de riktig.
  • Enkeltbeløp/ -kjøp på nett under beløp tilsvarende 30 euro, men med begrensninger på antall og akkumulert beløp ifølge avgjørelse fra kortutsteder (banken).
  • Varekjøp  i ubetjente terminaler innenfor transport og parkering etter visse definerte bransjekoder (MCC koder), altså type brukersted.
  • Varekjøp hvor nettbutikken befinner seg utenfor EU/ EØS området.
  • Betalinger med anonyme, forhåndsbetalte kort (Gavekort/ Verdikort).

Hva med betalinger i betalingsterminal?

  • Bruk av kort i betalingsterminal i butikk ved hjelp av PIN kode fungerer akkurat som tidligere.
  • Kontaktløs betaling tillates fortsatt uten PIN kode, opp til maks 500 kr pr enkelt kjøp.
  • Du vil med jevne mellomrom, avhengig av hvor mange kontaktløse transaksjoner du har utført på rad, bli bedt om å bruke PIN kode til tross for at beløpet er under 500 kr på et enkeltkjøp.
  • Kortbetalinger med magnetstripe eller signatur vil ikke lenger bli tilbudt innenfor EU/ EØS-området.